Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

..:: Selingan Cinta::..

Flying BeeFlying BeeFlying Bee Flying Bee Flying BeeFlying BeeFlying BeeFlying BeeFlying Bee Flying BeeFlying BeeFlying BeeFlying Bee

Sunday 25 November 2012

Alahai Kpop


hurm.. saje je nak menjawab guna blog..
at least yang len boleh baca...



Apa Itu Kpop

(an abbreviation of Korean pop or Korean popular music) is a musical genre consisting of dance, electronic, electropop, hip hop, rock, and R&B music originating in South Korea. In addition to music, K-pop has grown into a popular subculture among teenagers and young adults around the world

Although in a bigger scope K-pop may include other genres of "popular music" within South Korea, outside of the country the term is more commonly used for songs sung by Korean teen idols, which covers mostly dance, electronic, rap, hip-hop, and R&B genres

(Sumber : Wikipedia)       

Kpop nie more pada lagu.. genre lagu.. yang lebih berbentuk tektonik, electric, elektro.. which sedap di dengar.. and mostly sesuai untuk dance.. sebab tu byk penyanyi korea boleh menari.. and menari masa perform.. contoh la.. lagu Sorry Sorry - Super Junior tu.. orang dengar pon masih boleh hayati beat lagu tu walaupon tak faham sepatah haram ape yang dia cakap..

Kdrama pulak more focus pada drama.. kalau kat malaysia ala2 segmen akasia, samarinda dan sebagainya..



Fesyen Kpop

tak dinafikan Kpop bergerak seiring dengan fesyennya yang tersendiri dari Seoul, Korea. tapi itu semua terpulang pada kita.. hak kita untuk memilih.. dan rasanya tanpa fesyen ala-ala Kpop nie.. kita dah memang terikut dengan fesyen dari merata tempat..  cuma apa yang boleh baby gambarkan fesyen Kpop menggunakan gabungan beberapa warna yang boleh dikatakan menarik.. kadang-kadang nampak striking/ flurosent giler kaler tu tapi bila gabung dengan warna lain.. nampak unik, dan menarik..

fesyen Kpop bukan setakat pada baju / pakaian sahaja.. namun fesyen rambut pun turut menjadi ikutkan. ye la.. fesyen cantik.. why not ikut.. semua orang pon nak nampak cantik kan...



Rupa

memang tak dinafikan ramai penyanyi/ artis/ selebriti Korea melakukan pembedahan plastik untuk kelihatan anggun dan cantik... bagi baby.. lantak pi dia la.. dia punya duit dia punya suka la.. itu semua nak nampak cantik dan sempurna buat peminat.. bagi mereka itu dikatakan kepuasannya..  so.. ape hak kita nak halang kan? kalau korang rasa nak buat pembedahan plastik tu silakan.. tak de siapa nak halang namun berbalik pada hukum hakam agama.. agama mereka tak larang.. so.. bagi mereka tak ada halangan untuk mereka buat..


Fanatik Kpop

bagi baby itu semua minat mereka.. mungkin ade sesuatu yang ada pada diri artis/selebriti Korea yang buat mereka.. kata konon tak support industri malaysia.. rasanya masih ramai kot yang tonton istanbul aku datang, double trouble, teater tun siti hasmah dan lain2.. di mana letak rasa taksub..



My Voice

baby just pelik kenapa ramai yang mendiskriminasikan Kpop..sedangkan sebelum Kpop melanda kita dah pon dilonggokkan dengan elemen elemen luar... contoh : Lambakan  karya dari Indonesia, Singapura, Hollywood, Bollywood.. kenapa semua ni terjadi?? kenapa bila artis Indonesia misalnya Rossa, Krisdayanti datang Malaysia.. korang tak memekak dan melalak bisinng sekat kedatangan mereka.. bahkan kita sendiri alu-alukan kedatangan mereka.. kenapa bila artis barat seperti Jennifer Lopez datang Malaysia korang tak bising.. sedangkan mereka juga artis luar..

Kementerian (lupa kementerian ape yang bertanggungjawab) sendiri punya syarat tertentu bagi artis luar datang ke Malaysia untuk membuat sebarang konsert.. tak ade pulak termaktub artis KOREA tak boleh datang.. kalau harga tiket menjadi persoalan.. itu harga mereka, kerja mereka, team mereka, dealer sponsor mereka.. alah.. pelakon veteren tu kenapa dapat bayaran murah dari artis pujaan korang, sedangkan mereka lebih berpengalaman dan berbakat.. kalau tak percaya, bukak surat khabar.. tengok berapa banyak artis yang mengadu pasal bayaran.. tak pon korang tanya la retis2 kat facebook or twitter..

fesyen... itu semua pilihan.. korang yang nak pakai.. sesuai or tidak korang yang buat keputusan.. nie.. asal warna terang sikit.. orang akan cop. "berangan nak jadi KPOP la tu".. eh.. kira ok la tu ok.. just pakai warna2 terang.. dari artis pujaan Hollywood anda yang bagaikan terjojol sana sini.. terdedah sana sini.. kisah-kisah yang popular dikalangan artis Hollywood banyak yang berkaitan dengan Sex, Dadah, Bertumbuk dan lain2.. indonesia pon tak kurang cerai kawin dan ariel peterpan dengan kisah video lucahnya.. korea pula cuma cerita pembedahan plastik saja.. korang dah bising itu ini..

kisah pasal artis Malaysia yang terikut dengan muzik aliran KPOP.. itu hak mereka.. bagi artis terutamanya penyanyi.. mereka tampil dengan apa yang mereka tahu, dan juga kecederungan pasaran masa kini... cuba kalau komposer sekarang buat lagu cinta tangkap leleh.. rasanya korang nak beli ke sekarang??? kalau lagu retro zaman 80s.. pandai pulak korang cakap ketinggalan zaman.. habis tu ape masalah kalau diorang nak ikut genre muzik Kpop.. genre tu segar, terkini dan diminati ramai.. kenapa masa Ruffedge masuk dengan muzik hip hop yang kadang kala rap dia laju sangat sampai korang kena rewind dan slow motion tape dia banyak kali untuk korang faham tu korang tak bising...

mengenai bahasa... sejujurnyalah baby pandang rendah kalau soal korang tak faham lirik ni yang jadi isu besar kenapa korang diskriminasikan genre Kpop.. korang faham sangat ke dengan lirik Inggeris walaupun kita belajar dan boleh dikatakan fasih Inggeris.. tetap ade term tertentu yang kita tak faham.. dan namanya elemen Korea.. asal dari Korea.. tentulah guna bahasa Korea.. so..korang gunakanlah alternatif ini untuk belajar bahasa diorang.. ala.. bukan dosa pon kalau belajar bahasa diorang.. sama la jugak hukumnya korang belajar bahasa Inggeris tu.. takmo belajar pon tak salah.. tapi kalau belajar kan satu tambahan pada korang. boleh feelin feeling pandai bahasa asing..  dan yang pelik bila ARTIS MALAYSIA, lirik BUATAN MALAYSIA.. guna BAHASA INDONESIA tak bising pulak.. oo.. serumpun katakau... terpulang pada korang..

kadang-kadang bila terdengar yang kononnya orang cakap yang Orang Malaysia ni TERBUKA... baby rasa nak gelak.. siyeslah.. we such a narrowminded.. masih tertutup.. baru nak lakukan pembaharuan sedikit dah kena kutuk.. dan kena maki.. dan macam-macam lagi.. macam mana orang Malaysia nak maju..

so.. ni antara pendapat baby bila orang tanya kenapa KPop itu.. kenapa Kpop ini.. well. im not a fanatik dan baby minat muzik.. b just baby keluarkan pendapat berdasarkan pemerhatian baby.. pandangan orang lain.. terpulang pada mereka untuk jelaskan...well.. the topik is still open.. cadangan, teguran still open. dan baby hormati pandangan korang masing masing..



EditingMySpace.com - Valentines Day Dividers


BabyNurul Ain

No comments:

Post a Comment